Isnin, November 29, 2010

MENGAPA RAKYAT BENCI KEPADA PDRM

Memang patut pun rakyat membuat pilihan untuk
membenci PDRM.
Bukan keseluruhan rakyat Malaysia
tapi kebanyakkan rakyat Malaysia ada perasaan benci
kepada PDRM.Puncanya adalah kerana :
Sikap Pegawai / Anggota yang tidak Professional.
Saman Ekor
Kes yang tiada penghujungnya,
Laporan polis yang tiada tindakan / feedback.
Tindakan yang lambat terhadap laporan jenayah.
dan berbagai2 lagi .........

Email ini diterima oleh penulis pada minggu lepas.
Renung2kanlah................

Semasa saya dan keluarga sedang dalam perjalan keMersing,
tiba diKahang jam 10pagi 26/11/2010,kenderaan saya telah ditahan
didalam satu sekatan jalan raya.
Sekatan itu telah diadakan oleh anggota Trafik daerah
berkenaan seramai 4 anggota, diketuai oleh saorang KPL.
Semasa pemeriksaan dibuat keatas kenderaan yang dinaiki oleh saya,
L/KPL118xxx telah menyuruh penumpang dibahagian
belakang untuk memakai talipinggang keledar.
Setelah tiada kesalahan lain yang ditemui.
(Penumpang 4,T/Pinggang ada 2,Tak cukup....)
Mereka akur dan terus memakainya walaupun
berkongsi talipinggang tersebut !
Memulakan perbualan,
saya berkata nak keMersing untuk sambutan hari keluarga.
Namun dibalas oleh L/KPL 118xxx dengan nada menyindir,
 " Hooooo,Kalau nak berhari Keluarga,tak payah pakai talipinggang lah......."
Bayangkan jawapan itu yang diterima oleh saya....
Saya terus diam dan berlalu setelah diberi isyarat beredar
Jika diikutkan hati yang panas..... Hendak saja saya laporkan
kejadian tersebut kepada pegawai atasan anggota trafik berkenaan.
Namun perasaan kasihan kepada mereka yang berkeluarga,saya
pendamkan saja perkara tersebut.
Banyak SOP yang boleh dipertikaikan semasa anggota trafik
tersebut membuat sekatan jalanraya.
1.Tiada papan tanda "BERHENTI.Pemeriksaan Polis"
2.Tiada Kun Kun Amaran awal.
3.Dibuat tanpa meja pemerhati.
4.Tidak dijalan yang lurus - 100M pandangan terus.
5.Tiada lampu amaran biru.
6.Hanya menggunakan sabuah 4x4 xtrail.
Dan banyak lagi......
Walaupun anggota trafik boleh dan pada bila2 masa membuat
pemeriksaan terhadap orang awam / kenderaan,Pastikan tindakan
yang diambil biarlah professional.
Orang awam pun mahir undang2.Mereka bukan lagi berada dizaman
PDRM berseluar pendek.
SIFAT Anggota Trafik yang KURANG AJAR lah yang menyebabkan
rakyat membenci PDRM.
KPN PANTAU ANGGOTA TRAFIK !!
Anda bagaimana ?

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalau dah pendam kan.. tak payah la nak ungkit ungkit lagi. Buat dosa aje. Lain kali patuhi lah undang-undang.

Tanpa Nama berkata...

Kerana Musibah saman ekor,Rakyat menyimpan dendam terhadap Polis Trafik.......