Khamis, Februari 03, 2011

PELAJAR KETURUNAN PAS DIMESIR KUAT MENYALAK !

Wakil MSD di Kaherah menceritakan kebanyakan pelajar di Mesir adalah penyokong PAS. Mereka ini enggan mendaftar dengan Malaysian Student Department (MSD), Kementerian Pengajian Tinggi.

Mereka lebih percayakan persatuan-persatuan di bawah naungan PAS berbanding Kerajaan Malaysia. Mereka berasa kuat, sombong dan melampau sehinggakan sanggup memperlekehkan pegawai-pegawai MSD.Mereka hidup dikelilingi dengan kelompok mereka sahaja.

Namun, bila berhadapan masalah, mereka akan menggunakan ahli Parlimen PAS di Malaysia untuk meminta penjelasan daripada Kementerian Pengajian Tinggi dan membuat pelbagai tuduhan melampau seperti MSD tidak mahu membantu mereka.

Umpamanya, pada sidang Dewan Rakyat 2010, Ahli Parlimen Padang Terap menuduh MSD tidak cuba menyelesaikan masalah pelajar Malaysia di Mesir yang mengambil Jurusan Qiraat yang gagal menduduki peperiksaan pada bulan Mei 2010.

Jawapan Kementerian Pengajian Tinggi menyatakan  semua pelajar yang mengikuti jurusan Tahfiz Al-Quran di Ma’had Qiraat Al-Azhar Mesir (Syubra dan Mansourah) yang melalui Kementerian Pengajian Tinggi telah mendaftar dan menduduki peperikasaan tanpa sebarang masalah. Pelajar-pelajar yang tidak dapat menduduki peperiksaan adalah merupakan pelajar yang diuruskan oleh agen-agen pengambilan tanpa melalui kementerian.

Perkara ini berlaku adalah disebabkan fail pelajar lewat dihantar ke pejabat Idaratul Wafidin al-Azhar oleh sebuah persatuan yang membantu agen menguruskan kemasukan pelajar tersebut. Fail-fail pelajar tersebut sepatutnya dihantar sebelum atau pada 30 Oktober 2009 sebelum tamat visa pelajar. Walau bagaimanapun, fail tersebut hanya dikemukakan ke Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah (JPMK) pada 26 Disember 2009.

Ini lah perangai mereka, bila ada masalah baru mencari Kerajaan, jika tidak mereka meletakkan pegawai-pegawai yang mewakili Kerajaan di bawah tapak kaki mereka. 

Saya faham apa yang dicoretkan oleh RBF tentang perkara ini. RBF menyatakan mengikut laporan terdapat 11,300 orang rakyat Malaysia sedang terperangkap di Mesir yang sedang dilanda krisis sekarang. Boleh dikatakan 70-80 % antara mereka adalah pelajar.

Sepertimana yang kita tahu, semalam Kerajaan BN telah mula menghantar bantuan kepada mereka. Baik makanan atau pengangkutan untuk mereka pulang.

Untuk mengangkut mereka pulang bukan kerja yang senang kerana jumlahnya terlalu ramai dan ditambah pula dengan keadaan trafik udara yang sendat di Cairo sekarang.

Sekiranya 11,300 orang itu semuanya mahu diangkut pulang ke Malaysia, maka kita memerlukan 28 buah pesawat Boeing 747 yang boleh memuatkan lebih kurang 400 penumpang untuk satu penerbangan.

Itu jika kita guna B747, kalau gunakan Airbus selain dari A380 maka jumlahnya penumpang kurang dari 400 orang lagi untuk satu-satu penerbangan.

Dalam situasi sekarang mana kita nak cari pesawat sebanyak itu untuk mengangkut mereka pulang ?

Kalau semua pesawat MAS dan Air Asia hendak digunakan untuk misi tersebut maka habislah jadual penerbangan di negara kita jadi kucar-kacir kerana tidak cukup pesawat.

Dari segi kos pula, ianya bukan kecik anak punya kos. Pesawat terpaksa pergi kosong dari KLIA ke Cairo yang memakan masa 9-10 jam kemudian ambil mereka dan balik ke KLIA pula, makan masa yang sama juga.

Majoriti pelajar-pelajar Malaysia yang ada di Mesir adalah penyokong-penyokong Pas. Disana boleh dikatakan kilang untuk melahirkan pemimpin-pemimpin Pas yang akan menghentam kerajaan BN.

Oleh yang demikian saya mencadangkan kepada Kerajaan BN , jika hendak hantar pesawat untuk angkut mereka pulang, pastikan beri keutamaan kepada pelajar-pelajar yang menyokong Umno dan BN terlebih dahulu. Jangan pedulikan mereka-mereka yang menyokong Pas. Biarkan mereka melalak-lalak, utamakan orang kita terlebih dahulu.

Orang-orang seperti mereka tidak perlu diutamakan untuk diberi pertolongan. Waktu mereka susah baru mereka ingat nak minta tolong kerajaan. Waktu senang merekalah yang menjadi barua-barua menghentam kerajaan.

Selama ini mereka-merekalah yang sering menghentam Kerajaan BN kononnya zalim, rasuah dan sebagainya sedangkan dalam masa yang sama mereka menikmati pelbagai kemudahan untuk pergi belajar disana.

Kerajaan tolong pun mereka tetap kata kita zalim. Sekarang adalah lebih baik kerajaan jangan tolong. Biar kerajaan jadi benar-benar zalim kerana apa yang kerajaan buat baik selama ini pun mereka tak hargai.
Tapi kerajaan BN tidak sezalim mereka.

Beri keutamaan kepada orang-orang kita terlebih dahulu sebagai menghargai sumbangan mereka selama ini. Jangan sesekali susukan kera di hutan.

Bila susah baru ingat kerajaan. Pergilah minta bantuan dengan KERAjaan PAS Kelantan. Minta Nik Aziz sewa pesawat dari mana-mana negara untuk angkut kamu semua pulang. Jangan nak menyibuk minta bantuan Kerajaan BN.

Akhirnya orang Umno yang dikatakan jahiliah juga yang tolong, mana dia pemimpin Pas ? kenapa tak suruh ROCKET pergi tolong orang-orang mereka ?


Memang Perangai penganut PAS terlalu FANATIK terhadap ajaran Nik Aziz. Apa pun yang kerajaan BN bantu tidak pernah dihargai.Malah mereka masih lagi meyalahkan kerajaan kerana lambat bertindak.
Sepertinya .... Melepaskan Anjing Yang tersepit.Dah selamat,mahu mengigit pula !


6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PAS menghantar anak2 mereka keMesir adalah semata2 untuk dijadikan kader2 menghentam kerajaan BN dari luar negara.

BANGSAT SUNGGUH !

Tanpa Nama berkata...

Hendak atau tidak, inilah warisan anak bangsa kita walaupun PAS sendiri tak mengaku Melayu... Mudah-mudahan Allah bukakan hati mereka untuk melihat perkara sebenar... Allah SWT bg balasan besar-besaran dan almost cash la tuh... Tengok la sekarang ini, apa PAS boleh buat? Ceramah dn kutuk kerajaan... Lain2... takda...

Tanpa Nama berkata...

dahlah bahan duit kerajaan kata pula kerajaan zalim,siap tipu lagi bila kerja dengan kerajaan memang melayu jenis hamPAS, celako..celakio

Tanpa Nama berkata...

mereka sering melaung2kan kalimah ALLAH S.W.T (sedangkan tak dipertahankan kalimah Allah itu daripada digunakan oleh agama selain agama ISLAM yang BENAR)...

mereka sering juga melaung2kan 'jihad' (tanpa mengambil kira prinsip dan kaedah jihad itu...)....

dengan ilmu serta amal yang mereka war2kan....kenapa apabila berada di negara yang pimpinan nya yang tidak mengambil pendekatan yang sewajarnya dalam membantu rakyat Palestin...tidak juga membuka sempadan....tidak pula mereka yang sering bertindak agresif di negara sendiri ini.... mengambil pendekatan untuk ber'jihad'....?

bukankah mereka begitu 'arif' dalam menilai sesuatu yang di'jamin' syurga...bukankah mereka turut maklum bahawa mereka adalah bersaudara atas nama ISLAM dengan BANGSA Arab di situ....?

wallahu'alam...

hangkedee berkata...

kenapa Pas tak bersuara minta pertolongan roket DaP buat apa guna pakatan susah seorang diri mengharapkan pertolongan BN jahiliah pula. Tak malu pula muka tampal kulit babi kot ,kenapa si Nizar tak minta parti komintang cina hantar kapal bawa balik benih peritis parti komunis ke malaysia.Nanti ramai ramai tidur atas jalan bertakbir takebeer

Tanpa Nama berkata...

Harapan agar mereka semuanya dibantu tanpa mengira fahaman politik BN/PAS.Allah sedang melihat semuanya. Biarlah apa mereka (PAS) nak kata selepas ni, sekurang-kurangnya DOA PECAH PERUT oleh TGNA tak dimakbulkan. Itu pun kira ALHAMDULILLAH......