Khamis, Mac 10, 2011

HINDRAF YANG CELAKA SELAMANYA !

HINDRAF atau Hindu Rights Action Force yang membawa slogan Makkal Sakthi (People's Power) merupakan gabungan 30 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Hindu yang bermatlamatkan memelihara hak dan warisan komuniti masyarakat Hindu di Malaysia. Landskap politik tempatan berubah setelah demonstrasi dianjurkan Hindraf pada 2007. Peristiwa beberapa kuil dirobohkan di seluruh negara sekitar April hingga Mei 2006 masih segar dalam sejarah politik negara dan merupakan permulaan kepada pergerakan kumpulan ini.

Isu yang dibangkitkan pada waktu itu adalah 'temple cleansing' di Malaysia menyemarakkan kemarahan dan sensitiviti kaum dan agama. Di bawah pemerintahan bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi, kumpulan Hindraf telah ditahan pada 12 Disember 2007 di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) selama dua tahun kerana mereka dikaitkan dengan LTTE dan organisasi militan RSS di India.
Secara rasminya, Hindraf diisytiharkan sebuah pertubuhan haram pada 15 Oktober 2008. Pelbagai siri demonstrasi dan bantahan yang dilakukan oleh kumpulan ini sentiasa mendapat perhatian sama ada dari pihak nasional mahupun antarabangsa. Jika dapat disingkap sejarah Hindraf, empat felo mereka ditangkap pada Oktober 2007, manakala pada 23 November 2007, tiga orang diletakkan di bawah Akta Hasutan. Petisyen dan demonstrasi disebarkan sehingga ke United Kingdom, dan terkini pada 27 Februari 2011, mereka melakukan protes terhadap novel Interlok yang membawa kepada penahanan seramai 109 orang. Adakah demonstrasi Hindraf boleh dianggap sebagai sebuah perjuangan atau sekadar merencatkan sistem politik negara?
Seperti mana yang diketahui, isu yang dibawa oleh Hindraf tidak mewakili masyarakat India secara keseluruhan. Banyak isu-isu yang disensasikan seperti agama dan kaum dijadikan bahan utama terhadap serangan psikologi kepada masyarakat Malaysia sehinggakan ia menimbulkan keresahan etnik dan terdapat sesetengah pihak berpandangan bahawa hubungan kaum di Malaysia pada ketika ini berada dalam keadaan yang sangat bahaya dan kritikal.
Dengan slogan yang diperjuangkan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak, gagasan 1Malaysia membuktikan bahawa keharmonian dan kesejahteraan masyarakat majmuk perlu dikekalkan dan diperkukuhkan pada setiap masa. Walaupun begitu, hubungan etnik di kalangan orang Melayu, Cina, India, bumiputera Sabah, Sarawak dan etnik-etnik yang lain masih dibayangi sejarah lalu.
Kedudukan hubungan kepelbagaian kaum ini agak rapuh dan perlu dikawal sebaik mungkin supaya tidak tercetus konflik kaum yang lebih besar. Isu yang dimainkan oleh Hindraf tentang kaum dan agama mempunyai keupayaan untuk merencatkan hubungan antara kaum apabila isu tentang ketuanan Melayu, rumah ibadat, tukar agama, Perlembagaan dan lain-lain dipersoalkan secara terbuka.
Namun begitu, kebebasan untuk berhimpun dan bersuara perlu diberikan kepada semua organisasi, pihak dan individu dengan menggunakan saluran yang tidak membelakangkan prosedur dan undang-undang. Tuntutan yang dikemukakan oleh Hindraf perlu pantas ditangani oleh kerajaan yang mentadbir negara dan tidak diambil sambil lewa. Tidak salah jika Hindraf dilihat sebagai kumpulan 'serpihan' yang hanya mahu mempropagandakan sesebuah isu demi mempertahankan agama Hindu.
Tetapi selagi mereka disekat, pada masa akan datang lebih banyak bantahan akan dikemukakan kerana pergerakan kumpulan ini sentiasa mendapat sokongan dan perhatian daripada umum dan orang luar. Isu seperti ini boleh dibawa ke meja perbincangan demi menyelesaikan dan mencari jalan keluar kepada masalah Hindraf.
Hindraf mendapati demonstrasi jalanan merupakan pendekatan yang paling ideal, di samping petisyen yang pernah dilakukan oleh mereka sebagai sebuah usaha untuk memartabatkan demokrasi negara Malaysia dan hak asasi yang diperjuangkan supaya suara mereka terus didengar. Inilah yang menjadi salah satu penyebab mengapa Hindraf memilih untuk mengadakan perhimpunan haram pada hari cuti atau Ahad di tempat-tempat awam.
Senario yang semakin berleluasa seperti demonstrasi, bantahan dan desakan-desakan tertentu hingga membawa kepada perhimpunan di jalanan pada masa kini cuba membawa perubahan dalam konteks perjuangan demokrasi tempatan. Perkara ini sudah menjadi kebiasaan pada akhir-akhir ini di negara-negara seperti Thailand, Filipina, Indonesia, Timur Tengah, negara Eropah serta kebanyakan negara yang merdeka.
Sebelum ini, negara sudahpun dikejutkan dengan demonstrasi-demonstrasi seperti sewaktu Reformasi Anwar, Perkasa yang memperjuangkan hak raja, orang Melayu dan lain-lain. Apa yang membimbangkan adalah demonstrasi yang melibatkan keganasan dan kekerasan serta campur tangan pihak luar. Ini bukan budaya masyarakat Malaysia tetapi anasir-anasir luar yang cuba disebatikan dalam masyarakat kita sebagai langkah memperjuangkan demokrasi.
Adakah Malaysia sudah tidak demokrasi sehingga ramai pihak membuat bantahan, tuntutan dan mendesak supaya pihak pentadbiran negara melakukan perubahan atau Malaysia masih mengamalkan demokrasi yang bersifat terpimpin sehingga terlalu sesak dengan undang-undang, prosedur, polisi serta akta-akta yang mencengkam kebebasan masyarakat dan hak asasi manusia?
Semuanya terhasil daripada amalan demokrasi itu sendiri dan kedua-dua pihak yang terlibat perlu mengamalkan demokrasi dalam diri, keluarga dan negara dalam skop yang lebih besar.
Sehubungan itu, kelahiran Hindraf tidak sekali-kali memeriahkan landskap politik negara tetapi kewujudan mereka adalah untuk menuntut hak perlu dilihat sebagai sebuah orientasi demokrasi yang perlu diatasi. Walaupun hanya sekadar 'serpihan', saki-baki daripada serpihan-serpihan ini juga akan membentuk sebuah kristal yang lebih besar dan kuat.


UTUSAN

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

HINDRAF sepatutnya dicantas sebelum keluar buah !

PARIAH....