Khamis, Mac 10, 2011

PAS - ZERO VALUE ADDED SERVICE. PARTY FOR NOTHING !

POST mortem keputusan Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau dan Merlimau mungkin boleh menyentuh tajuk "Di Manakah Kekuatan Pas Yang Sebenarnya? Apakah Masih Mengharapkan Undi Protes?"

Kekalahan Pas di DUN Merlimau dan Kerdau sudah diramalkan sejak hari pertama kempen pilihan raya.
Pemilihan Hassanuddin Salim di DUN Kerdau dilihat sebagai 'bermain-main' oleh pemerhati politik memandangkan beliau adalah calon 'reused & recycle' setelah kalah dalam dua pilihan raya sebelum ini. Dengan kemenangan calon Barisan Nasional (BN) dalam PRK DUN Kerdau, beliau telah memecahkan rekod kalah tiga kali berturut-turut. Ia satu percaturan yang tidak praktikal di dalam politik.

Ada ura-ura mengatakan Naib Presiden Pas, Tuan Ibrahim Tuan Man, takut untuk bertanding kerana takut kalah di DUN Kerdau. Maka, mahu tak mahu, Hassanuddin Salim terpaksa dijadikan 'kambing hitam' untuk sekadar memenuhi kuota calon di DUN Kerdau.

Realitinya, pemilihan Ustaz Syed Ibrahim dan aura yang ditonjolkan oleh beliau telah mematikan gerak jentera pilihan raya Pas. Serangan awal yang ditujukan terhadap kesahihan sijil beliau berakhir dengan jentera Pas terpaksa menjilat kembali ludah mereka sendiri.

Malah, kemunculan isu Tuan Ibrahim yang bertindak sebagai Ah Long untuk membeli tanah Felda sedikit sebanyak telah menggoncang jentera parti Pas di saat-saat akhir kempen PRK DUN Kerdau.
Begitu juga di DUN Merlimau. Pemilihan Yuzaihad Abdullah sebagai calon Pas di sana telah diwarnai dengan pelbagai pendedahan demi pendedahan yang tidak enak serta menjatuhkan kredibiliti beliau sebagai seorang calon.

Aksi calon Pas yang berlakon di depan kamera tatkala mengangkat keranda jenazah penduduk di DUN Merlimau telah memburukkan lagi keadaan. Sikap beliau yang meninggalkan penduduk yang sibuk menguruskan jenazah, tidak dapat dimaafkan. Sekurang-kurangnya, Roslan Ahmad, calon BN Merlimau telah berada di sisi jenazah sehingga selesai.

Kemenangan berganda parti BN di Merlimau dan Kerdau dengan penambahan majoriti undi dilihat sebagai satu peningkatan sokongan kepada parti BN di bawah pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Sekarang kita sedang menunggu alasan parti Pas tentang kekalahan berganda mereka ini. Isu 'pengundi hantu' tidak kedengaran, cuaca baik tidak seperti di DUN Tenang, atmosfera pilihan raya tenang dan berjalan lancar. Jadi, apakah alasan Pas?
Mereka tidak boleh menggunakan alasan BN memberi 'gula-gula' kepada penduduk Kerdau dan Merlimau kerana Pas sendiri bertindak demikian di kedua-dua DUN dan paling nyata ialah semasa DUN Galas. Pas bukan parti yang walk their talk.

Selain daripada itu, pihak pembangkang mungkin akan bergolak lagi dengan kekalahan demi kekalahan yang dialami oleh Pas. Yang difikirkan sekarang ialah apakah Pas hanya sekadar menumpang kekuatan parti DAP tanpa membawa sebarang added value kepada pakatan parti-parti tersebut.
Satu perkara yang kita perlu tahu tentang kedua-dua PRK ialah Pas masih mengharapkan undi protes untuk menang tanpa sebenarnya menonjolkan kekuatan parti itu sendiri.

Dan sudah tentu DAP akan 'merungut dalam diam' kerana Pas gagal menonjolkan diri sebagai parti yang benar-benar kuat dan dapat berdiri di kaki sendiri tanpa undi penyokong DAP dan undi protes.'


utusan:
Dr. Novandri Hasan Basri
Gelugor, Pulau Pinang.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PAS - Parti yang sia sia !