Rabu, Jun 01, 2011

PEGUAM PUN BANYAK YANG TAK TELUS !

MAJLIS PEGUAM MESTI TELUS WALAUPUN PEGUAM MEREKA TAK TELUS.

Kalau sudah dinamakan manusia , apa jawatan sekali pun yang mereka sandang,mereka tidak akan terlepas daripada melakukan kesalah.Tidak kiralah samada kesalahan tersebut dilakukan secara sengaja atau secara kebetulan.

Ini terbukti apabila Majlis Peguam telah mengeluarkan perangkaan terkini dimana lebih 500 pengamal undang2 tersebut telah menunggu giliran untuk diambil tindakan.Mereka semua telah didapati melakukan berbagai kesalahan yang dilaporkan oleh pelangan mereka sendiri keMajlis Peguam.

Kesalahan yang selalu dilaporkan keMajlis Peguam adalah berkaitan pecah amanah dan menipu wang pelanggan.Ada juga yang menggunakan surat akuan sumpah palsu dan lain2 lagi.

Dari jumlah itu seramai 29 orang telah diharamkan samasekali untuk meneruskan tugas sebagai peguam bela/cara kerana melanggar etika guaman.
Pada tahun lepas saja Majlis Peguam telah menerima hampir 900 aduan berkaitan salah laku peguam terhadap profesyen mereka.

Selain daripada itu,seramai hampir 108 peguam telah gagal untuk menhidupkan lesen guaman mereka setakat 31 mei 2011 lalu.Ini menjadikan mereka hilang kelayakan peguam setelah tidak menghidupkan lesen guaman tersebut.
Walaubagaimanapun masih terdapat 13000 peguam diseluruh negara yang masih boleh digunakan khidmat mereka.

BS:
Peguam ni kadang2 lupa kawal diri.Kalau dikira nisbah profesyen profesional - jumlah peguam yang melakukan kesalahan adalah besar !
Takut kena bakar !
Peguam pun manusia yang makan nasi berkuah kari !

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sejak ada PKR,banyak pula kesalahan laku peguam dilaporkan.
Dulu orang hormat pada peguam.Sekarang ni takut nak berurusan dgn peguam !