Rabu, Januari 05, 2011

SULTAN DAN RAJA RAJA MELAYU BOLEH DIKRITIK !

Bekas mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata kepercayaan sesetengah pihak bahawa adalah haram untuk mengkritik atau mempunyai pendapat yang berbeza dengan Raja-Raja Melayu, seolah-olah menyamakan kedudukan mereka dengan para Nabi.
(DIA LAGiiiii-penganut TEGAR DAP)
Sebaliknya, kata Dr Asri, Raja-Raja Melayu bukanlah Nabi yang maksum sehingga tidak boleh dikritik.
Justeru, katanya, cadangan beberapa pertubuhan bukan kerajaan dan pemimpin politik agar golongan yang mencadangkan pengkritik Raja-raja Melayu dihukum gantung, sebenarnya lebih hina dan besar dosanya daripada menggalakkan pemerintah berzina, atau berjudi atau minum arak atau semua maksiat yang lain.
Dosa besar

Menurut Dr Asri, baginya, pencadang hukuman tersebut adalah pengampu yang melebihi had.

ASRI,
KAU BERANAK SELEPAS MERDEKA.TAK PERNAH MERASA PAHITNYA MEMBURU KOMINIS DAN MERAHNYA 13Mei 1969.
JANGAN HIPOKRIT....

Masalahnya sekarang ,manusia yang mengkritik tidak melalui saluran yang betul.Manusia ini menabur kebencian orang ramai terhadap Raja2 Melalui mass media yang tidak betul.Mereka juga boleh menyebabkan rakyat terutama orang melayu akan menjadi lebih bencikan manusia2 jenis keparat ini yang suka membuat fitnah.
Seharusnya orang2 melayulahyang membela Sultan dan Raja2 Melayu yang ada sekaang.Kalau orang melayu sendiri sudah menjadi KEPARAT,siapa lagi yang hendak kita harapkan.Janganlah menggadai maruah dek kerana imbuhan yang kecil.Bangsa CINA memang suka jikalau institusi beraja diMalaysia ini digantikan sistem PRESIDEN seperti yang ada diSingapura.Dimana PAP sangat tajam menguasai NEGARA.
Jangan jadi bodoh dan bangang kerana ilmu agama yang ada. Ilmu yang kau perolehi itu sebenarnya adalah UJIAN ALLAH terhadap kau,
ASRI !
Cipta lagu dangdut lagi baik.....

11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

asri tu lobang idong jer besar tapi akai kecik. bkn masalah raja2 tak boleh dikritik tp raja2 dh tak dihormati. habis tu anwar berahi kenapa ko tak sangkal?

asri ni belagak dgn gelaran DR. jer. aku pn boleh wahai pak ostat tongong!

Tanpa Nama berkata...

Its okay.. bak kata omputih.
ustaz ex mufti Asri pun manusia biasa. Juga nak menunjuk dia bijak dan ada pandangan.

Dan dia juga tidak jauh dari ego berlebihan sebab dia manusia biasa yang terlalu ikut perasaan yaitu pandangan dia lebih cerdik dan lebih intelektual dari mufti lain dari uztaz lain, dari orang lain.

Dia juga ada kelemahan sebab dia manusia biasa.

Bak kata seorang blogger terkemuka jangan mudah percaya orang yang selalu pakai songkok dan kopiah dan rasa dia lebih warak lebih pandai. Orang ini lah kita patut jaga jaga. Sebab itu Ustaz Asri manusia biasa sebab itu boleh terpikat pada wanita atau isteri orang lain, boleh main sms menggoda dan meloyakan.Boleh juga di kategori hipokrit berpura pura. Ini tuduhan? Tanya dia.

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum..salahkah kita mengkritik raja? saudara harus ingat nabi S.A.W yang pastinya bukan bandingan sultan/raja2 kita(manusia yang diangkat martabatnya oleh manusia sendiri)yang sebesar zarah pun takkan setaraf dengan nabi pun...nabi yang semulia-mulia manusia pun dengar pandangan dan kritikan sahabat-sahabatnya..satu kisah ni..yahudi kencing dalam masjid depan baginda pun nabi tak marah walaupun para sahabat nak memancung lelaki yahudi tersebut...(apalah sangat kalau kita kritik sultan dan raja untuk kebaikan)..fikir-fikirkan azab Allah SWT amat pedih apabila kita semua kembali kepadaNya kelak jika didunia ni kita 'tak betul' (ingatan untuk semua manusia termasuk sultan dan raja-raja melayuku yang aku sanjungi)...harap pengarang dapat siarkan dalam blog..klu taknak siarkan pun memadailah saudara sendiri yang menatapnya..itu sudah cukup untuk saya...terima kasih dan Assalamualaikum..

sgray berkata...

Asri ada o.kay kah...Cakap cam guroh ....masakan fitnah dengan kritik dia tak faham dan tak leh nak beza..Dalam hal nie jelas menabur fitnah..Apakah hukuman fitnah tu..leh tanya kat dia tak..

Tanpa Nama berkata...

woi tuan blog..biaq la dia nk ckp pa pon,tu pndpat dia. awat yg hg terasa sgt???hg tu sultan ka???yg hg dok tulis fitnah dan bohong dlm blog hg ni igt boleh bngunkan bgsa ka???cmni ka rupa org melayu yg hg nk tunjuk kt bgsa lain???,bwak2 la insaf sma brader,jgn dok keja buat fitnah org,fitnah ulamak ja.

Tanpa Nama berkata...

ANON 2:27:00pm

WOI
teloq letak kat dahi kaaaa.....
Yang hang meroyan buatpa.Keldai tak mau bunyi kambin ... tau tak !
Depa makan BABI panggang , hang nak ikut ka !?

Wong Pencen berkata...

blogenstarz ni Melayu ke?

Dan kalau Melayu, ISLAM ke?

blogenstarz berkata...

Wong Pencen !

Wong tu cina ke...

Islam ke tak islam hanya allah yang maha mengetahui.

Heaven and Hell bukan hak kita !

Penditakainsingkat berkata...

Salam ziarah,
Mohon link ke blog tuan.
TQ

blogenstarz berkata...

Pendita kain singkat .

ASAP.

TQVM

Wong Pencen berkata...

blogenstarz

Kebanyakan Wong memang berbangsa Cina, apabila kita lihat dari sudut bahasa Melayu.

Betul kata blogenstarz, ISLAM atau tidak, hanya ALLAH yang MAHA MENGETAHUI. Setuju benar saya.

Saya bertanya kerana saya tidak tahu dan inginkan kepastian. Sebabnya, dilihat dari bahasa yang digunakan, blogenstarz seperti Melayu. Namun dilihat dari apa yang ditulis, blogenstarz seperti tidak peduli kepada betul dan salah.

Saya juga sangat bersetuju bahawa HEAVEN and HELL juga bukan hak kita. Kita sekadar DIBERI peluang memilih yang mana satu kita nak tinggal selepas habis masa dunia ini.