Rabu, April 20, 2011

HANYA ALASAN DAP - APA BEZA LEE KUAN YEW DENGAN PEHIN SERI TAIB MAHMUD

Ramai yang mengatakan bahawa isu Ketua Menteri Sarawak, Pehin Seri Taib Mahmud merupakan faktor utama pengurangan kerusi DUN Sarawak pada pilihanraya negeri itu baru-baru ini. Mereka mengatakan bahawa Taib Mahmud berkuasa terlalu lama hingga mencecah lebih 30 tahun.



Tapi pada penulis, semua itu hanyalah karut semata-mata. Taib Mahmud bukanlah isu utama yang mampu mengurangkan kerusi BN di DUN Sarawak. Itu hanyalah tanggapan yang terpengaruh dengan permainan propaganda kempen pakatan haram di Sarawak. Terpengaruhkah anda dengan permainan pembangkang itu?



Sebenarnya, isu utama yang mengurangkan kerusi BN di Sarawak kali ini ialah “pengundi Cina”. Merekalah penyebab kekalahan beberapa kerusi BN pada pilihanraya DUN Sarawak baru-baru ini. Merekalah menjadi punca. Mengapa mereka tidak memilih BN? Mereka bertindak memilih pembangkang kerana mereka telah di”racun” oleh corak pemikiran budaya politik perkauman oleh pembangkang!



Pengundi Cina di Sarawak selama ini sering di’manja’kan oleh SUPP yang mewakili BN. SUPP terlena dengan kekuatan PBB yang kuat mendapat sokongan dari bumiputera Sarawak seperti Iban, Melayu, Melanau, Bidayuh, dan sebagainya. Buktinya, PBB meyapu bersih ke semua 35 kerusi DUN yang ditandinginya.



SUPP pula? Presiden SUPP yang 6 kali tak pernah kalah pun tumbang di Piasau? Hanya dua orang yang mewakili SUPP yang bernasib baik menang pada pilihanraya kali ini. Itupun setelah dibantu kuat oleh undi dari masyarakat Iban, Melayu dan Dayak di kawasan masing-masing. Contohnya, di DUN Bawang Assan, nasib baik menang…



Nampaknya budaya menolak BN oleh masyarakat Cina masih tidak berubah, sedangkan mereka begitu menikmati pelbagai keisimewaan di negara ini. Di DUN Padungan sebagai contoh, PM sudah menyerahkan RM1.5 juta hanya untuk memperbaiki rumah flat yang mereka diami. Namun, mereka tetap pilih DAP.



Di DUN Bukit Assek pula, meskipun TPM menyerahkan cek RM20 juta kepada Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina di sana, namun mereka masih memilih DAP sebagai wakil mereka. Seharusnya mereka ini tidak celik kepada konsep berbudi dan berbahasa.



Selama ini kaum Cina mendesak dan meminta itu dan ini daripada Kerajaan BN. Banyak yang sudah diberikan dan sudah banyak yang dinikmati. Namun, mereka tetap memilih DAP. Itulah hakikat masyarakat Cina kini yang lebih memilih untuk menjadi chuavinis dan menolak perpaduan kaum yang sekian lama terbina.



Pada penulis, Kerajaan BN tidak perlu lagi melayan kerenah dan kehendak masyarakat Cina yang mengada-ngada itu dan ini. Sebaiknya mereka perlu membuktikan komitmen dan sokongan mereka terlebih dahulu terhadap budi baik Kerajaan dengan memberikan undi setimpal dengan apa yang telah mereka nikmati selama ini.



Harap BN ajar masyarakat Cina yang seolah-olah ‘mengajar’ Kerajaan BN selama ini.


INGAT KOMINIS INGAT DAP
BENCI KOMINIS BENCI DAP






Sumber: MyKMU.net

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Alasan memegang tampok pemerintahan terlalu lama adalah alasan yang paling longkang.Mengapa tidak pertikaikan Lim Kit Siang.....

Politik Longkang !

Tanpa Nama berkata...

Bukan alasan memegang tampok pemerintahan terlalu lama tapi atas sebab rasuah jutawan Taib Mahmud ni yang melemahkan kepercayaan rakyat terhadap pucuk pimpinannya.

Tanpa Nama berkata...

Kalu LKS jadi PM, lepas tu LGE ganti dia....dia pulak jadi Senior Minister.
Lepas tu anak LGE jadi PM, LGE jadi Senior Minister dan LKS jadi Mentor Minister.
Apa pun kuasa akan tetap berada ditangan LKS
Melayu tak berani nak menentang,asyik tidak yakin dan ikut rentak pembangkang.
Contoh Sarawak bila pembangkang gesa Taib berundur,maka Najib pun ikut sama.
Kalu begini cara Najib yg tak pernah menunjukan pendirian politik yg tegas memang Melayu akan hilang ditanah Melayu.
Dlm isu2 pokok dan sensitif kpd Melayu,pernahkah kita tengok Najib dihadapan?Upfront dan take charge! Tak pernah.
Menteri dlm Negeri,sepupu Najib tu pulak .....ada kepimpinan ke mamat ni? Kalu setakat nak minta maaf saja banyak org lain bolih ambil jawatan tu.

Tanpa Nama berkata...

satu je cara nak ajar:

semua org melayu dan bumiputera jangan keluar mengundi PRU nti....semua.

peratusan keluar mengundi akan menjadi sangat rendah dan menjadikan pru itu tidak sah

ini sebagai pengajaran kepada Najib n co lepas itu tentu BN akan terhegeh2 minta undi melayu dan bumi

PRU gantian akan diadakan selepas itu

adakalanya kesusahan diperlukan untuk memberi pengajaran